कर्म और उसके भेद
#1

# कर्म किसे कहते है ?

 जो आत्मा को परतंत्र करता है , दुःख देता है संसार परिभ्रमण करता है
उसे कर्म कहते है !
 पुद्गल स्कंध जो कर्मरूप हो सकते है उसे कार्मण वर्गणा कहते है !
लोकाकाश कार्मण वर्गणा से खचाखच भरा हुआ है।
जीव अनादी काल से कर्मोंसे बद्ध है ! ये ऐसा नहीं है की जीव पहले मुक्त था और
बाद में कर्मोंसे बद्ध हुआ ! वह तो अनादी काल से कर्मोंसे बद्ध है !
कर्मोंके उदय के निमित्तसे आत्मा रागद्वेष आदि परिणमन करता है !
जीव के इस परिणमन के निमित्त से पुद्गल कार्मण वर्गणा कर्म रूप परिणमन करते है और
पुर्वबदध कर्मोंसे बद्ध हो जाते है !
कर्मोंका उदय - जीव का रागद्वेष परिणमन - कर्मोंका आस्रव - कर्मोंका बंध -
कर्मोंका उदय यह सिलसिला अनादी काल से चल रहा है !
 जीव के रागद्वेष परिणाम के निमित्त रहते हुए कार्मण वर्गणा रूप पुद्गल स्कंध
कर्मरूप परिणित होना और आत्मप्रदेश से बद्ध परस्पर अवगाह रूप होना उसे
कर्म कहते है !
वैसे देखा जाए तो वह आत्म प्रदेश में पूर्व बद्ध कर्मोंसे बद्ध होता है !
>> कर्म के दो मूलभूत भेद है !
. द्रव्य कर्म . भाव कर्म
> पुद्गल के पिंड को द्रव्य कर्म कहते है।
> उसमे जो फल देने की शक्ति है अथवा उस कर्म के निमित्त से जो आत्मा के राग
- द्वेष , अज्ञान आदि भाव होते है उसे भाव कर्म कहते है।
>>कर्म के आठ भेद भी कहे है
) ज्ञानावरण - जो आत्मा के ज्ञान गुण पर्याय पर आवरण डालने में निमित्त होता है
उसे ज्ञानावरण कर्म कहते है !
इसके पांच भेद है मति - ज्ञानावरण , श्रुत -ज्ञानावरण , अवधि -ज्ञानावरण
, मनःपर्यय-ज्ञानावरण , केवलज्ञान - ज्ञानावरण कर्म ये अनुक्रमसे मति , श्रुत
, अवधि , मनःपर्यय , और केवल ज्ञान गुण को ढकता है !
) दर्शनावरण - जो आत्मा के दर्शन गुण पर्याय के घात में निमित्त है उसे दर्शनावरण कर्म कहते
है !
इसके भेद है चक्षुदर्शनावरण , अचक्षुदर्शनावरण , अवधिदर्शनावरण ,
केवलदर्शनावरण , निद्रादर्शनावरण , प्रचाला दर्शनावरण , निद्रानिद्रा
दर्शनावरण , प्रचला -प्रचला दर्शनावरण , स्त्यानगृध्दि दर्शनावरण
) वेदनीय - जो आत्मा को सुख दुःख रूप भाव के वेदन में निमित्त हैे उसे वेदनीय
कर्म कहते है !
इसके दो भेद है - . साता वेदनीय .असाता वेदनीय
साता वेदनीय - जो कर्म जीव के सुख रूप भाव के वेदन में निमित्त है उसे साता
वेदनीय कर्म कहते है !
असाता वेदनीय - जो जीव के दुःखरूप भाव के वेदन में निमित्त है उसे असाता
वेदनीय कर्म कहते है !
) मोहनीय - जिसके उदय से जीव अपना स्वरुप भूलकर अन्य को अपना
समझता है उसे मोहनीय कर्म कहते है ! या जो कर्म आत्मा के सम्यक दर्शन , सम्यकचारित्र्य
पर्यायाके घात में और मिथ्यात्व , रागादी परिणामोंके उत्पति में निमित्त रहता है उसे मोहनीय
कर्म कहते है !
इसके दो भेद है . दर्शन मोहनीय . चारित्र्य मोहनीय
दर्शन मोहनिय - जिस कर्मके उदयसे जीव के सम्यक्दर्शन होने में और मिथ्यात्वादी भाव
उत्पत्ति के निमित्त रहता है उसे दर्शनमोहनिय कर्म कहते है !
चारित्र्य मोहनीय - जिस कर्म के उदय से स्वरुपाचरणादी चारित्र्य पर्ययोंके घात में और
और असंयम भाव होने में निमित्त रहता है उसे चारित्र्य मोहनीय कर्म कहते है !
) आयु कर्म - जो जीव को नरक , तिर्यंच , मनुष्य और देव में से किसी एक के शरीर में
रोकके रखता है उसे आयु कर्म कहते है।
) नाम - जिससे शरीर और अंगोपांग आदि की रचना होती है उसे नाम कर्म कहते है !
) गोत्र - जिससे जिव उच्च या नीच कुल में पैदा होता है उसे गोत्र कर्म कहते है !
) अंतराय - जो दान , लाभ आदि में विघ्न डालता है उसे अंतराय कर्म कहते है।
# इन आठ कर्मो में भी घातिया -अघातिया के भेद से दो भेद होते है।
> घातिया कर्म -जो जीव के अनुजीवी गुणों के पर्ययोंको घात में निमित्त होता है वह घातिया कर्म
है। ( कौनसा भी कर्म आत्मा के गुण का घात को निमित्त नहीं होता वह पर्याय को निमित्त होता 
है ! )
> अघातिया कर्म -जो पूर्णतया जीव के अनुजीवी गुणों के पर्ययोंको घात में निमित्त नहीं
होता है उसे अघातिया कर्म है।
ज्ञानावरणीय , दर्शनावरणीय , मोहनीय और अंतराय ये चार घातिया कर्म है शेष अघातिया कर्म है।
 
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#2

Types of Karmas

There are eight types of primary karmas which are further divided into 148 types. However in reality there will be infinite types since every one of them would have finer categories.

1.      Knowledge Obscuring karmas ( Gyanavaraniya) : Karmas which obscure the knowledge. However it is never blocked totally otherwise the Jiva would become same as insentient matter. Hence the lowliest of Jiva which happens to be ekendriya ( one sensed jiva) may have knowledge equivalent to infinite times less than that pertaining to single letter of vocabulary. But lack of knowledge alone is not cause for accrual of more karmas otherwise Jiva would never ever gain knowledge. It is the lack of knowledge accompanied with Mohaniya karma which leads him to acquire karmas of different types. In liberated state all the knowledge is unobscured which leads to omniscience  who has capability to know all elements the universe corresponding to all times, at the same instant. Truly the magnificence of omniscience is beyond description.

2.      Vision Obscuring karma ( Darshanavaraniya) : Karmas which obscure vision. Vision also includes sensing though touch, smell, hearing, taste, besides through eyes. A one sensed insect may just have sense of touch while five sensed jiva has all senses. Fruition of such karmas function like a curtain which blocks the vision and prevents sighting of an object. Even sleep is a form of such karma. In the liberated state Jiva is endowed with total vision i.e. vision of all objects of universe simultaneously.
3.      Karmas causing pain/pleasure ( Vedaniya) :  As the name indicates it is of two types causing happiness or unhappiness to the Jiva. However this happiness or unhappiness is notional and not really in the nature of Jiva. It is under the influence of Mohaniya wherein he may deem a situation causing pleasure or pain. For example eating food may be pleasure but same food may not be enjoyable to another.

4.      Karma causing delusion ( Mohaniya): This is the primary karma which is the cause of all the suffering of all jivas in the form of transmigration since jiva is deluded from beginning. He believes his body to be self and tries to protect and serve it all the time. In lowly forms he cannot even think for himself but he cares for self under this delusion. At higher level of animal, man, heaven or hell resident , he still may perceive himself to be body. Further he may also be deluded under the influence of false teachers.  As part of this karma 25 types of passions are also included. Anger, pride, deceit, greed have four types of levels which thus form 16 types of passions. Further there are 9 types of lesser passions named nokashaya. These are three types of gender, love, hate, laughter, sorrow and aversion. One can perceive them as a sort of colored filter which colors the thoughts of a jiva accordingly, never leaving it to be pure. For example a male jiva thoughts may be pertaining to woman and so on. Never for a moment he is without passions and attachments.
5.      Age deciding karma ( Ayu karma) : How long a jiva would stay in a typical birth is decided by his age deciding karma. This karma is bound in the previous birth itself and upon  death , the next birth is dictated by this karma for his period. Before dying he would definitely bind ayukarma pertaining to next birth.

6.      Naam karma :  This  karma decides the various body features of the jiva and his other attributes. Four types of gati decide where he would be born as animal, human, deva or naraki. Animal form includes insects of lowest form also.

7.      Gotra Karma : This karma decides the type of family the jiva would have at the time of birth. A lower birth would imply a family with poor means, improper eating and drinking practices, with fewer opportunities to realise his own self.

8.      Antaraya Karma: This karma causes obstruction in various acts of jiva , like opportunity to realise self, to practice charity etc.

Thus it can be seen that the karmas are extensively dealt in Jainism to cover every single event that happens in his life.


Karmas are categorized in four ways by their function when they are accrued i.e. when jiva is bound with a specific karma there are four parameters which come into play:

1.      Nature ( Prakriti) : The type of karma  pertaining to one of the eight categories described above is the nature of karma.

2.      Numbers ( Pradesh ): The quantum of karma particles which are attached at a specific instant of time. Generally infinite particles are attached at any given moment.

3.      Duration ( Sthiti ): Once a karma particle is attached, it does not give rise to its fruit immediately. Each karma particle has a certain duration after which it gives rise to its fruit and then withers away as a pudgala permaanu, its job being completed. Typically infinite particles are accrued in a group at any given instant which may have a minimum to maximum duration. Generally the maximum duration only is assigned to the group for that given instant. While karma particles of Mohaniya may have highest duration of 70 koda kodi sagar , the minimum duration may be Antarmuhurta  ( less than 48 mins) depending upon the kind of thoughts being entertained by the jiva.  Ayu karma is minimum of less than antarmuhurta which is 1/18 of the duration  of single breath to maximum of 33 sagar in highest deva or Narak manifestation. Humans/ Animals have maximum ayu of one poorva koti  in karma kshetra.

4.      Intensity ( anubhag) : Each particle has a predetermined intensity with which it would fructify when time comes for it to mature. It could be weak or very intense. Thus there are enormous possibilities varying from lowest to highest. In a given group accrued at any instant there are infinite particles and each have different intensities.
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