English translation with original Hindi content of Regulation No. 10.2.2 Commercial building norms of the Jaipur building bye laws 2020. The translation may not be an exact word-to-word translation but is an attempt to convey the meaning accurately.
“The area required for building construction for commercial buildings, minimum setback requirements, maximum permissible coverage area, maximum height, and the boundaries of F.A.R. shall be as per Table 1.”
वाणिज्यिक भवनों के लिये भवन निर्माण बाबत भूखण्ड का क्षेत्रफल, सैट बैक की न्यूनतम आवश्यकता, अधिकतम आच्छादित क्षेत्र, अधिकतम ऊंचाई एवं बी. ए. आर. की सीमाये तालिका 1 के अनुसार होगी।
(i) Where the Type-D design is approved for land parcels, the building standards of that approved Type-D design will be applicable. The height/floor count of the building and any variations from the Type-D design will require betterment levy for regularization, as per the building bylaws applicable in that area. Internal structure can also be derived from the Type-D design
(i) जहा वाणिज्यिक भूखण्डो हेतु टाईप डिजाईन स्वीकृत है वहा उसी स्वीकृत टाईप डिजाईन के भवन मानदण्ड लागू होंगे। भवन की ऊँचाई/मंजिलों की संख्या टाईप डिजाईन से भिन्न इन भवन विनियमों के अनुसार प्रस्तावित किये जाने पर अतिरिक्त निर्माण हेतु बेटरमेंट लेवी देय होगी। आंतरिक संरचना टाईप डिजाईन से भिन्न भी हो सकती है।
(ii) If the land parcel is part of any development plan, the provisions of that plan will be applicable and if there is permission for construction on the land parcel, a permission fee of 100% of the land value will be chargeable. If the development plan includes provision for parking, there will be no need to provide parking and no charges will be levied for providing parking.
(ii) भूखण्ड यदि किसी वाणिज्यिक योजना का भाग है तो उस योजना के प्रावधान लागू होंगे तथा किसी भूखण्ड पर यदि भूतल पर शत प्रतिशत निर्माण अनुज्ञेय है तथा योजना में सार्वजनिक पार्किंग का प्रावधान रखा गया है तो वहां पार्किंग का प्रावधान करना आवश्यक नहीं होगा अर्थात पार्किंग की पूर्ति हेतु कोई शुल्क देय नहीं होगा।
(iii) Parking provisions in the remaining areas will be applicable as per clause 12.1, excluding the comments (1) and (2) mentioned above.
(iii) उपरोक्त टिप्पणी (1) एवं (1) को छोड़कर शेष क्षेत्रों में पार्किंग के प्रावधान 12.1 के अनुसार लागू होगे।
(iv) Commercial complexes will only be permitted on roads that are at least 18.0 meters wide in major cities and at least 12.0 meters wide in other cities.
(iv) वाणिज्यिक परिसर (Commercial Complex) बड़े शहरों में न्यूनतम 18.0 मी. एवं अन्य शहरों मे न्यूनतम 12.0 मी. चौडीसड़कों पर ही अनुज्ञेय होगे।
(v) Multi-story commercial buildings will only be permitted in all categories of cities on roads that are 18 meters wide or more.
(v) वाणिज्यिक बहुमंजिले भवन सभी श्रेणी के शहरों में सड़क की चौड़ाई 18 मीटर एवं अधिक होने पर ही देय होगे।
(vi) If a commercial land is part of an approved plan, then the provisions/parameters of the plan will be applicable and the width of the road will be maintained as per the plan. This means that if shops are proposed on a road that is less than 12 meters wide in a plan, construction can be approved on it.
(vi) वाणिज्यिक भूखण्ड किसी स्वीकृतयोजना का हिस्सा होने पर योजना के प्रावधान / पैरामीटर्स लागू होंगे व सड़क की चौड़ाई योजना अनुसारही रखी जायेगी। अर्थात किसी योजना में 12 मीटर से कम चौड़ी सड़क पर यदि दुकाने प्रस्तावित है तो उस पर निर्माण स्वीकृति दी जा सकती है।
(vii) Mixed-use land or commercial land for mixed use, such as commercial, residential, institutional, hotel, multiplex, office entertainment complex, will be allowed either in a combined form or as a single-use, in accordance with the regulations.
(vii) मिश्रित उपयोग के भूखण्ड अथवा वाणिज्यिक भूखण्ड पर मिश्रित उपयोग यथा वाणिज्यिक, आवासीय, संस्थागत, होटल, मल्टीप्लेक्स, कार्यालय एन्टरटेनमेंट कॉम्प्लेक्सएक से अधिक उपयोग सम्मिलित रूप से अथवा एकल उपयोग के रूप में अनुज्ञेय होंगे।
(a) Betterment levy will be charged based on the actual proposed use on the excess calculated area beyond the standard calculation area for construction. For instance, if the proposed use is for residential purposes on the upper floors of commercial land, betterment levy will be charged based on the residential usage rate. The building construction permit and all other applicable fees will also be charged based on the proposed use of the building.
(अ) मानक गणना योग्य निर्मित क्षेत्र से अतिरिक्त गणना योग्य निर्मित क्षेत्र पर बेटरमेंट लेवी वास्तविक प्रस्तावित उपयोग के अनुसार ही देय होगी अर्थात वणिज्यिक भूखण्ड के उपर की मंजिलो पर आवासीय उपयोग का निर्माण प्रस्तावित होने पर बेटरमेंट लेवी आवासीय उपयोग की दर से ली जावेगी। भवन निर्माण स्वीकृति व अन्य समस्त देय शुल्क भी भवन में प्रस्तावित उपयोग के अनुसार ही देय होगें।
(b) Provision for parking will be proposed based on the proposed use of the land.
(ब) पार्किंग हेतु प्रावधान संबंधित प्रस्तावित उपयोगों के अनुसार प्रस्तावित करने होंगे।
(c) Calculation of the ratio of land area to residential use and provision of green areas, community facilities, and retail shops must be made according to the ratio of land area to residential use. If the proportional size of the land is less than 5000 square meters, then it will be mandatory to provide flats and for larger proportional sizes, provision for group housing must be made according to the provisions of the Group Housing. Therefore, if 70 percent of the total calculated area is proposed for residential use, then 70 percent of the land area will be considered as residential flats/group housing, and the necessary green areas must be provided accordingly.
(स) आवासीय उपयोग के अनुपात में भूखण्ड के क्षेत्रफल के अनुपात की गणना कर तदानुसार गीन एरिया, सामुदायिक सुविधायें एवं खुदरा दुकानो का प्रावधान भी रखना अनिवार्य होगा जो कि भूखण्ड का अनुपातिक साईज 5000 वर्गमीटर से कम होने पर फ्लैटस के प्रावधानुसार व इससे बड़े अनुपातिक साईज पर ग्रुप हाउसिंग के प्रावधानो अनुसार रखने होंगे अर्थात कुल प्रस्तावित गणना योग्य निर्मित क्षेत्र का 70 प्रतिशत गणना योग्य निर्मित क्षेत्र आवासीय उपयोग के प्रस्तावित होने पर भूखण्ड क्षेत्रफल के 70 प्रतिशत क्षेत्रफल को आवासीय फ्लेट्स/गुरप हाउसिंग का भूखण्ड मानते हुए तदानुसार आवश्यक ग्रीन एरिया रखना होगा।
(D) The arrangement for access for residential use will need to be separated from other uses, and the planning and design of mixed uses will be done in such a way that the residents of residential units are not affected by these activities. Similarly, separate arrangements will need to be made for parking for residential use from other uses/public parking.
(द) आवासीय उपयोग के लिए प्रवेश की व्यवस्थायथा संभव अन्य उपयोगों से पृथक करनी होगी तथा मिश्रित उपयोगो का नियोजन एवं अभिकल्पन इस प्रकार किया जायेगा जिससे इन गतिविधियों से आवासीय इकाईयोंके निवासी प्रभावित न हो। इसी प्रकार आवासीय उपयोग की पार्किंग के लिए अन्य उपयोगो/ पब्लिक पार्किंग से पृथक व्यवस्था करनी होगी।
(viii) Under the state government’s tourism policy, registered tourism units such as hotels can be allowed to use up to a maximum of 10% of their land for commercial purposes. The applicable land use charges will be levied based on the calculated usable area for proposed commercial use. If more than 10% of the land is used for commercial purposes, additional land use charges as per the rules will be applicable, and provision for parking will also need to be made as per the rules for commercial purposes.
(viii) राज्य सरकार की पर्यटन नीति के तहत पंजीकृत पर्यटन इकाईयों यथा होटल आदि के भूखण्ड पर कुल प्रस्तावित बी. ए. आर. का अधिकतम 10 प्रतिशत वाणिज्यिक उपयोग हेतु उस भूखण्ड में अनुज्ञेय किया जा सकेगा। प्रस्तावित वाणिज्यिक उपयोग के निर्मित गणना योग्य क्षेत्रफल पर नियमानुसार भू-उपयोग शुल्क देय होगा। भू-आच्छादन का 10 प्रतिशत बी.ए.आर. से अधिक बी. ए. आर. व्यावसायिक उपयोग हेतु किए जाने पर नियमानुसार अतिरिक्त भू-उपयोग शुल्क तथा वाणिज्यिक प्रयोजन हेतु नियमानुसार पार्किंग का प्रावधान भी रखा जाना आवश्यक होगा।
(ix) In the situation of proposing multilevel parking on commercial land parcels larger than 2500 square meters, a maximum of 20% additional covered area will be allowed for proposed multilevel parking on each level, excluding the defined set-backs. This additional covered area cannot be used for any other purpose or services apart from parking, at any level of the building.
(ix) 2500 वर्गमीटर से बड़े वणिज्यिक भू-खण्डो पर मल्टीलेवल पार्किंग प्रस्तावित करने की स्थिति में प्रत्येक तल पर प्रस्तावित मल्टीलेवल पार्किगहेतु अधिकतम 20 प्रतिशत अतिरिक्त आच्छादित क्षेत्र देय होगा, लेकिन उक्त अतिरिक्त आच्छादित निर्धारित सैटबेक छोडकर ही देय होगा। इस अतिरिक्त आच्छादित क्षेत्र में किसी भी मंजिल पर पार्किंग के अतिरिक्त अन्य किसी उपयोग/सर्विसेज हेतु निर्माण अनुज्ञेय नहीं होगा।
Serial No. | area of plot | Maximum Ground Coverage (percentage) | Minimum Setback (Meters) | Minimum Setback (Meters) | Minimum Setback (Meters) | Maximum height (m) according to road Right of way | Maximum height (m) according to road Right of way | Maximum height (m) according to road Right of way | Standard BAR |
Side | Side | Rear | 9M | 12M | 18M | ||||
1(i) | upto 90 sq.m. | within setbacks | – | – | – | 9.0 (ground +2 floors) | 12.0 (ground +2 floors) | 15.0 (ground +2 floors) | whatever available |
(ii) | more than 90 sq.m but upto 167 sq.m | within setbacks | – | – | 1.5 | 9.0 (ground +2 floors) | 15.0 (ground +3 floors) | 15.0 (ground +3 floors) | 2.00 |
(iii) | more than 167 sq.m. but upto 225 sq.m. | within setbacks | – | – | 2.0 | 9.0 | 15.0 | 18.0 * | 2.00 |
(iv) | more than 225 sq.m. but upto 350 sq.m. | within setbacks | 3.0 | – | 3.0 | 12.0 | 15.0 | 18.0 * | 2.00 |
(v) | more than 350 sq.m. but upto 500 sq.m. | within setbacks | 3.0 | – | 3.0 | 12.0 | 15.0 | 18.0 * | 2.00 |
(vi) | more than 500 sq.m. but upto 750 sq.m. | within setbacks | 3.0 | 3.0 | 3.0 | 12.0 | 15.0 | 18.0 * | 2.00 |
(vii) | more than 750 sq.m. but upto 1000 sq.m. | within setbacks | 4.5 | 4.5 | 4.5 | 15.0 | 18.0 | 1.5 times of road width + front setback | 2.00 |
(viii) | more than 1000 sq.m. but upto 1500 sq.m. | within setbacks | 4.5 | 4.5 | 4.5 | 15.0 | 18.0 | 1.5 times of road width + front setback | 2.00 |
(ix) | more than 1500 sq.m. but upto 2500 sq.m. | within setbacks | 6.0 | 6.0 | 6.0 | 15.0 | 18.0 | 1.5 times of road width + front setback | 2.00 |
(x) | more than 2500 sq.m. | 40% | 9.0 | 9.0 | 9.0 | 15.0 | 18.0 | 1.5 times of road width + front setback | 2.00 |
4. | Motels | 20% | 9.0 | 9.0 | 9.0 | – | – | 15.0 | 0.75 |
5. | Resort/ Resort housing | 9.0 | 9.0 | 9.0 | – | – | 15.0 | 0.75 | |
6. | Amusement Park | 10% | 9.0 | 9.0 | 9.0 | – | – | 9.0 (ground + 2 floors ) | whatever available |
7. | petrol Pump and Filling station | 20% | 3.0 | 3.0 | 3.0 | 7.0 | 7.0 | 7.0 | 0.25 |
(B) Convenient shops / Establishment
(ख) लघु व्यावसायिक प्रतिष्ठान / दुकानें
(ग) सिनेमा/मल्टीप्लेक्सस/मिनीप्लेक्स
(D) Standards for the establishment of petrol pump-filling stations (retail fuel filling stations)
(ज) रूफ टॉप रेस्टोरेंट (Roof Top Restaurant)
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JDA BUILDING BYE LAWS 2020.pdf
Latest Amendment in Rajasthan Building Bye Laws 29 Nov 2022-fd.pdf
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